
Užrakintas kambarys, lavonas ir ribotas skaičius įtariamųjų, iš kurių vienas privalo būti žudikas. Ši klasikinė Agathos Christie išpopuliarinta detektyvo formulė gąsdina ir vilioja jau šimtmetį. Bet kas nutiktų, jei šią formulę perkeltume į XXI amžių ir pagardintume realybės šou prieskoniais? Būtent tokį mirtinai pavojingą žaidimą siūlo Chrisas McGeorge’as savo trileryje „Spėk, kas“.
Istorija prasideda staigiu ir galingu akordu. Jaunas vyras, vardu Morganas, pabunda prabangiame viešbučio kambaryje. Jam plyšta galva, jis neprisimena nieko iš praėjusios nakties, o šalia jo lovoje guli negyvas žmogus. Durys užrakintos iš vidaus. Paniką akimirksniu pakeičia dar didesnis siaubas, kai įsijungia televizoriaus ekranas ir paslaptingas „žaidimo vedėjas“ praneša, kad Morganas tapo realybės šou „Spėk, kas“ žvaigžde. Jo užduotis – per nustatytą laiką išsiaiškinti, kas yra žudikas. Jei jam nepavyks, kaltė kris ant jo paties.
Tačiau čia yra vienas „bet“, paverčiantis visą situaciją velniškai sudėtinga. Kiti penki įtariamieji, esantys kituose viešbučio kambariuose, nėra atsitiktiniai svečiai. Jie visi – nuteisti žudikai, atvilioti čia apgaulės būdu. Taigi, Morganas turi surasti žudiką tarp žudikų.
Ši originali ir velniškai intriguojanti prielaida yra didžiausia knygos stiprybė. Autorius paima klasikinę „kas tai padarė?“ mįslę ir pakelia ją į naują paranojos lygį. Kaip atlikti tyrimą, kai negali pasitikėti absoliučiai niekuo? Kiekvienas įtariamasis yra melo, manipuliacijų ir smurto meistras. Kiekvienas pokalbis, kiekvienas rastas įkaltis gali būti tik dar vieno didesnio žaidimo dalis.
Romano tempas yra negailestingas. Nuolat tiksintis laikrodis, paslaptingojo vedėjo metam-i galvosūkiai ir netikėti siužeto posūkiai neleidžia atsikvėpti. Įtampa kuriama meistriškai, verčiant skaitytoją, kaip ir patį Morganą, nuolat spėlioti ir abejoti viskuo. Realybės šou formatas čia veikia puikiai – tai ne tik suteikia istorijai modernumo, bet ir leidžia pateisinti visus nelogiškus ir žiaurius žaidimo elementus.
Knyga taip pat subtiliai paliečia teisingumo ir moralės temas. Kas turi teisę teisti kitus? Ar vieno žudiko nužudymas yra toks pat nusikaltimas? Šie klausimai lieka kaboti ore, suteikdami šiam greito tempo trileriui šiek tiek papildomo gylio.
„Spėk, kas“ yra puikus pasirinkimas tiems, kas mėgsta galvosūkius, netikėtas pabaigas ir įtampą, kuri nepaleidžia iki pat paskutinio puslapio. Tai nėra gili psichologinė drama, o greičiau protingai sukonstruotas, adrenalino kupinas atrakcionas. Rekomenduočiau jį visiems klasikinio detektyvo gerbėjams, pasiilgusiems šviežio ir modernaus požiūrio į žanrą. Tai viena tų knygų, kurias pradedi ir tiesiog privalai pabaigti per vieną naktį.